Wednesday, April 21, 2021

AGAR-AGAR ROS LEGEND

      Pagi tadi Kjee tiba-tiba teringin nak makan Agar-Agar kosong. Yang warna merah tu. Yang bau wangi sangat. Legend Agar2 ni. Kalau Raya kat kampung, biasa ada. Dan paling penting ia mesti lembut.
      Kjee geledah my blog. Eh rupa2nya Kjee tak pernah buat Agar-Agar merah tu. Biasa buat Agar2 Santan atau puding. 
      Kjee suruh UnclePali cek dalam pantri kot-kot ada Agar-Agar Tali. Aisey yang ada hanya Agar2 Serbuk cap Swallow. UP jadi mangsa. Kena keluar beli. 
      Sebelum itu, Kjee google resipi. Mesti guna Pewarna Ros. Ohhh sebab itulah wangi macam Agar-Agar beli!! Selama ini tak tahu pun! 🤭

      Masa nak buat tadi, Kjee amati resipi pada plastik agar-agar tali. Rebus dalam 1250ml air. Kemudian letak gula dan pewarna. 
      Kjee dah google resipi sebelum buat. Ada yang guna air 1 liter. Ada guna 1100 ml. Tetapi Kjee decide guna air mengikut peket. Mungkin pengeluar agar-agar itu lebih tahu berapa banyak air diperlukan. 
      First thing Kjee gunting-gunting agar-agar dan rendam lebih kurang 20 minit. Tos. Kemudian rebus agar-agar dalam 1250ml air bersama 2 helai daun pandan sehingga larut. Lebih kurang 10 minit. Keluarkan daun pandan. 
      Kjee guna 1 cawan gula dan satu ketul gula sebesar ibu jari. Kononnya gula batu untuk jadikan Agar-Agar berkilat. 
      Setelah gula larut, dimasukkan 4 sudu kecil pewarna ros. Kalau suka merah menyala, tambah lagi. Kaup buang buih-buih di permukaan Agar-Agar. 
     Tuang ke dalam acuan pilihan. Sejukkan diatas meja kemudian apabila dah kental, masukkan dalam peti ais. Untuk hidang, potong-potong ikut suka. 

     
      

0 comments:

Post a Comment