Friday, April 30, 2021

BISKUT SUSU ARAB


      Tahun ini you tak buat Biskut Susu yang guna Ghee (minyak sapi) tu, tanya UnclePali lepas Sahur tadi. Kjee pandang wajah suami dengan mata yang layu. Aduhai larat ke, kata Kjee dalam hati.
       "Eh nanti buatlah. Tunggu minggu depan. Buat cepat sangat, nak Raya tinggal serbuk aje dalam balang." Kjee bagi alasan. Tetapi demi UP akan kugagah jugak. Bahan-bahan semua ada kecuali Minyak Sapi.
      Seakan faham Kjee tidak sesihat dulu, UP tambah : "Eh you bancuh aje. The rest I buat." Alhamdulillah. 

     Kjee pertama kali buat rasanya empat lima tahun lepas. Masa tu teringin nak buat Biskut Arab. Ternampak pulak resipi Biskut Arab ni. Tetapi dia letak juga susu tepung. Menarik sangat lah pulak. So Kjee pun terailah buat. 
      Namun di pertengahan jalan ketika hendah menimbang adunan, Kjee rasa pelik melihat jumlah tepung yang terlalu banyak digunakan. Ini mesti kes typo. Takkanlah pemilik resipi itu sengajakan. 
      Maka Kjee pun adjustlah jadi seperti dibawah ni. 👇
     Sukatan dalam cawan metric standard. 


     Dan terhasil lah biskut Arab yang letak susu dan minyak sapi yang sangat sedap. Tetapi apabila sudah masuk mulut, UP pepandailah pulak kata, lain kali letaklah lebih susu tepung. Mesti lagi sedap. Orite. Mungkin Kjee tambah secawan lagi susu tepung. 
      Kenapa Kjee guna foto2 lama yang ada dalam blog? Sebab lambat lagi Kjee nak buat. Mungkin korang lebih awal nak buat. 
      Sila klik LINK  ini untuk cara membuatnya. Tetapi baca sampai habis tau nanti. 
      Selamat Mencuba. 




       

0 comments:

Post a Comment