Tuesday, April 27, 2021

LEMAK KUNING TELOR ITIK


      Masa Kjee nak buat lauk ini, Kjee ada tanya kawan-kawan. Kalau masak lemak cili api Telor Itik, sedap letak belimbing ke pucuk ubi? Rata-rata kata Belimbing. Ada juga kata letak pucuk ubi pun sedap.
      Hmmm pokok Belimbing ada, Pokok Ubi Kayu pun ada. Semua kat tepi jalan kawasan perumahan kami. Kjee tak mintak pandangan UnclePali cos mesti dia kata, sukati! Which can sometimes be quite annoying. But surprisingly, kali ini dia kata kejap lagi dia keluar gi petik pucuk ubi.
      Kjee lahir dan dibesarkan di bandar. So Kjee tak tahu rupa-rupanya ada pucuk ubi yang sedap dimakan. Ia adalah daun yang halus dan batangnya, warna putih.
      Isyhhh jenuh fikir batang warna putih. Then seorang kawan tunjuk. Oh bukan putih tapi batangnya hijau bukan merah. 😂

       Ada orang ajar Kjee celur dulu daun tu sebelum dicampurkan dalam santan yang sudah dimasak dengan bahan-bahan tumbuk. Tetapi Kjee lebih suka terus masukkan daun yang telah dicuci bersih. Kjee suka ada rasa pahit-pahit sikit. Syaratnya daunnya mesti pucuk muda. 
      Selain itu, Kjee juga poach telor itik itu dulu. Maknanya, Kjee masak air dalam periuk. Letak satu sudu cuka. Apabila sudah mendidih, ambil sudu dan pusarkan air tu. Sebaik air tu berpusar, cepat2 masukkan telor sebiji. Tunggu dalam lebih kurang 3 minit. Kemudian disenduk keluar perlahan-lahan. Buat sampai habis semua. Tiap kali harus dipusarkan dulu air. Api jangan besar sangat. Nanti melimpah. 
      Kenapa Kjee poach? Sebab cara ini telor itu akan cantik kental ketika dimasukkan dalam periuk bersama santan dan pucuk ubi. Kalau tak buat cara poach ini pun okay. Masak ler cara biasa. 
      Resipi penuh klik SINI. 



      
      

0 comments:

Post a Comment