Sunday, May 22, 2011

Ikan Bulu Ayam?




Potong serong buang kepala dan perut

Dicampur kunyit dan tepung beras

Kenal ikan ni? Arwah mak panggil ikan bulu ayam. Entah betul entah tidak. Tadi Kjee pergi pasaraya Seri Ternak kat Selayang. Teruja betul nampak ikan ni sebab dah berpuluh tahun tak makan. Masa arwah mak ada dulu, dia memang suka sangat.

Kjee beli sekilo jer tadi. Sekilo RM5 saja. Menyesal pulak sebab sekali masak jer dan sekali hadap jer dah habis. Hehehe.

Arwah mak goreng ikan ni guna tepung beras. Dan beliau buat sebagai snek petang. Mesti digoreng garing2 supaya kunyah sekali tulangnya.

Tak der resipi khusus. Potong ikan itu secara menyerong untuk buang kepala dan perutnya. Kemudian dicuci bersih dan ditaburkan kunyit dan garam. Masukkan tepung beras ikut suka. Lihat gambar. Pastu gorenglah guna api sederhana sampai garing. Makan dengan sos cili.

Ranggup dan sedap

10 comments:

MamaFaMi said...

Favourite arwah abah ni. Ikan ni kalau buat pais pun sedap kan Kjee... tapi kan, kita ni, kalau bab bab kena siang ikan ni... ada korengggg sket... makan nak ler.. hahaha..

Mak Qis said...

betul kot kak jee sebab mak saya pun panggey ikan bulu ayam jugak...neh selalu orang buat ikan kering...

mak saya pun kalau beli goreng mcm kak jee buat tuh la..pastu makan2 sambil tengok tv..huhh sedapp

ejaescobart said...

aiseymen kakjee.. kasi meleleh air liur je laa memalam ni...

mak Eja pun buat macam ni dulu masa Eja kecik2.. memang sedap.. time tu kalau dapat makan ikan ni kira terer laa sebab makan sekali dengan tulang.... :)

AnakChott said...

sedap ikan ni..goreng ranggup, ngap...macam keropok..cicah sambal kicap....huhuh!! :D

petai jeruk said...

Salam..

Ikan ni banyak kat parit buntar..memang sedap..resepinya pun lebih kurang mcm kak jee...boleh sepinggan sorang habiskan ...sedap

Anonymous said...

Maaf ler nak komen sikit...ikan nih adik beradik bilis..kalau ikan bulu ayam ekornya panjang meruncing sikit.....wallahualam...

anakbulan said...

Kak Jee, saya suka sangat2 makan ikan ni. Goreng panas, then cicah dengan sos pun sedap, mcm makan pisang goreng. Kalau di tempat anakbulan (Kedah), ikan ni dipanggil ikan bunga ayaq. ;).

aeshcame said...

ikan bulu..Huhuhu takut nk mkn..

sharifah rosidah said...

ooo ini ikan buulu ayam, aku tak pernah tahu pun tapi aku pun selalu beli dan goreng kunyit je tak pernah terfikir pun yang ikan ini lebih sedap kalau digoreng dgn tepung beras nanti boleh cuba lah.

cik permaisuri said...

mak saya slalu wat..hehe..sedap goreng panas2 ;)

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...