Saturday, September 10, 2011

SUP AYAM MAKARONI - MENU ORANG TAK SIHAT



Dah banyak hari dapur tak berasap sebab Kjee dah tumbang. Tadi lepas balik dari klinik Dr Ina Harlina, Kjee teringin pulak nak makan sup ayam makaroni. Nasib baik ada dua assistant tolong Kjee masak.

Resipinya mudah jer. Sup ayam bodoh jer pastu rebus makaroni dan curahkan sup ayam. Sedap makan panas2 sebab kalau tak sihat, elok badan kita berpeluh.

Makan dengan nasi pun sodap

Tadi Nadia pergi beli kaki ayam sebab kami sekeluarga memang suka buat sup ayam bersama kaki ayam. Sementara Kjee buat persiapan nak menumis, Nadia masukkan dulu kaki ayam dalam pressure cooker. Sebaik sahaja sup ayam Kjee dah menidih, kaki ayam yang direbus pun dah siap lalu Dimasukkan jer ke dalam sup ayam dan biar reneh pelan2.

Kalau korang tak suka makan kaki ayam, tak perlu bubuh. Famili Kjee memang dari zaman dulu2 lagi suka makan kaki ayam. Arwah bapak kata ada kawan Cina dia beritahu, kaki ayam elok untuk kuatkan sendi2 kita. Dulu arwah mak pernah jugak buat kari kaki ayam yang cair2. Sedap sangat.

Resipinya korang tengok  sini. Dulu Kjee Kjee buat makan dengan nasi. Cara dia sama jugak. Tapi dulu Kjee tak bubuh carrot. Kjee bubuh makaroni sebab nak ubah selera sikit. Kalau kita tengah tak sihat, tekak ni memang teringin nak makan yang pelik2. Layan jer lah kan.

6 comments:

MAK TEH said...

salam syawal buat kak Jee,selamat hari raya,mak teh doakan kak jee sihat walafi.at

Aidah said...

Salam K.Jee, demam dah kurang ke? Risau saya dgr demam K.Jee tak kebah2. Setiap hari jengok tanah K.Jee kot2 ada update terbaru. Hari ni alhamdulillah, lega rasanya bila ada citer baru dari K.Jee. Take care ya. Doa saya semoga K.Jee sihat semula. Amin.

Anonymous said...

welcome back k.jee. resepi simple tapi mrnyelerakan. sesuai untuk cuaca yg tak menentu sekarang ni.moga2 lepas ni k.jee rancak semula dgn entri2 yg tak pernah membosankan.cepat sembuh ye..lizabassam

GOLD FINGER said...

Hi Kak jee,i selalu jgk singgah sini, resepi kak jee sedap2..thanks

Anonymous said...

Assalam~~~~ alhamdulillah K/jee dah beransur sihat...... terbaca n3 sup kaki ayam~~~~ppperrrggghhhhhh~~~sedap tu..... famili ibu pun suka sesangat sup kaki ayam ni.... kalau dulu, penjual buang aje.... sekarang ni kat pasar borong pun dah rm3 sekilo~~~ hehehe. Terliuq pulak ...... balik nnt nak buat lah sup kaki ayam..... nak try masukkan macaroni juga..... heh heh heh nak tiru....... jangan marah..... pahala tu~~~~ terima kasih jee 'senyum'~~~ (~_^)

Anonymous said...

orang cina cakap, kaki ayam banyak kolagen.

hihi :D

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...