Wednesday, October 19, 2011

DAPAT BENIH DAUN SELASIH DAN JUGA OLE2 DARI JEPUN





Alhamdulilah syukur. Ada orang sayang Kjee apabila kita sibuk2 nak cari pokok daun selasih. Tadi, sebaik sahaja Kjee sampai rumah, tetiba ada abang posto laju kat luar. Bunyi horn berulang kali. Unclepali dan Kjee berpandangan.


Kemudian Unclepali terus ke depan apabila abang posto tak henti2 bunyi horn. Dan jeng jeng jeng, Kjee dapat  bingkisan dari Tambun, Perak. Dari fren FB, Puan Jannatunna'im Sabdin! Banyaknya benih daun selasih. Terima kasih banyak2. Happy sangat2.

Kjee malulah bila ada yang hantar ole2 macam ni. Kjee nak bayar tapi Janna kata, ikhlas. Terima kasih sekali lagi. Wah, Unclepali kata kalau boleh hantar benih selasih melalui pos, lain kali bolehlah order benih daun ganja. Eee nakalnya Unclepali kan!!

Now masalahnya. Camner nak semai. Kena keringkan dulu pastu taburkan atau tak payah keringkan? Sesapa tahu, sila ajar mokcik yang memang tak reti bercucuk tanam ni!

Dan selain itu, beberapa hari lepas, masa Kjee hantar order acuan roti jala kepada Maklong Aida melalui anaknya, Diana, Kjee dapat fridge magnet ni. Baru Kjee perasan ini mesti ole2 yang dibeli anak Maklong yang tinggal kat Jepun tu. Kan hari tu dia balik Raya. Selain itu, ada sepeket emping beras lagik.

Terima kasib banyak2 Maklong. Kjee tak reti nak balas dengan apa. Kalau ada rezeki, adalah nanti.

Begitu juga dengan Janna. Tak tahu nak balas camner. Kalau Kjee panjang umur dan ke Ipoh, bolehlah singgah umah Janna yer. 

13 comments:

opocot said...

wahh..byk tu benih..lepas ni Kjee boleh semai dan jual 1 polibeg RM5 plak hahaha

Along Maklong said...

salam kjee..
sama2.. jangan susah2 nak balas..
sebenarnya maklong beli ole2 dari Jepun tu masa maklong ke Jepun bulan jun tahun 2010.. dah setahun lebih tersimpan.. nasib baik tak berkulat.. hehe

Kjee said...

maklong, dijamin masih segar! hehehe. terima kasih.

Kjee said...

opocot: bolehlah. siapa nak beli kena beratur. hehehe

sharifah rosidah said...

Beruntung jadi kau jee, ramai yang sudi Hendak menolong kau dan memberi hadiah, amin.

Kjee said...

awak pun sama Shidah. Bagi durian seguni, kelapa. sayang kau. hehehe

saerah chek said...

kalau ade bnih nyayg dh kering tabur kn jer fauziah..pacak kt tanah pun dia boleh idup juga..5 ari lps akak patah kn 1 dahan dia pas 2 pacak dlm pasu elok ade pun dia idup..x pakai rendam air kali ni..

Ummi said...

Waaahh best tu k.Jee..susah nak dpt benih selasih tu...kadang2 cari kat Pasar Tani kot ada org jual ke..xda..jangan kata benih, daun selasih pun jarang ada...adeeii..Moga pasni hidup subur di kebun mini k.Jee eh..boleh Ummi tumpang petik daun dia...hehe

Kjee said...

boleh Ummi. Kita kongsi2. hehehe

FMT said...

Bertambah selalu la menu daging kaprau. Saya pun suka menu tu.

jannatunna'im said...

benih yg tua tu tabur je atas tanah.pastu batang2 tu cucuk je kat tanah.nanti bila pokok dah besar potong2 bg renek dan daun lain akan tumbuh.jann beli kat tesco [tu pun dah stok akhir] pastu balik rumah terus cucuk kat tanah.selalunya kami buat masak bening betik dgn daun selasih.cicah pulak dgn sambal belacan.
k jee klu ke ipoh boleh singgah rumah jann dekat je dgn sunway lagoon ipoh.don't worry homestay pun ada tp kena book awal la.takut fully book.

Zaa Anuar said...

salam.. kak jie.. nak tanya kak jie jual benih daun selasih ni> kalau jual saya nak bli kat putrajaya ni susah nak carik la huhu

Kjee said...

Salam Zaa. Kalau nk, sms alamat to me 0126780501. Kjee tak jual.

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...