Monday, October 31, 2011

KORANG KENA MENANGIS MASA BACA SEBAB KJEE DAH MENANGIS SATU BALDI!

Entry ini sepatutnya Kjee siarkan pada hari Ibu. Tetapi memandang kisah yang ingin Kjee paparkan cukup meruntun jantung hati Kjee (eh betul ke bahasa aku ni. Tulah masa  sekolah dulu tak nak belajar betul2). Kjee membaca mesej dari Haslina Hassan (teman Facebook) sambil berjurai2 airmata.

Unclepali yang duduk sebelah terkejut tengok Kjee menangis. Okaylah, Kjee copy paste apa yang Haslina tulis sebab cara dia tulis lebih menyayat hati daripada kalau Kjee yang tulis. Wanita yang diceritakan Haslina ialah Puan Mahzun Ahmad. Tapi gambar dia tak terang untuk disiarkan.

Salam k.jee



Anak2 Haslina yang comel. Gambar nenek mereka  Mahzun Ahmad tak terang Kjee nak siarkan


Mula2 saya nak minta maaf byk2 kat k.jee kalau msg saya ni menganggu k.jee..saya tergerak hati nak tulis semua ni lps baca n3 k.jee psl uncle pali..sesungguhnya k.jee n nadia adlh insan bertuah dikurniakan lelaki sebaik uncle pali…

Kalau nadia berbangga ada ayah tiri sebaik uncle pali,saya pula bangga ada ibu tiri yg baik n penyayang..besar harapan saya kalau k.jee sudi tulis kisah saya ni dlm blog k.jee tp kalau k.jee x nak tulis pun xpe,saya x marah..saya tetap gak baca blog k.jee hari2..

Begini kisah saya...saya merupakan ank ke-2 dr 4 beradik dan ank perempuan tunggal dlm keluarga..ibu kandung saya meninggal masa saya umur 6thn disebabkan radang paru-paru.Waktu meninggal ibu baru berusia 29thn.Apa yg menyedihkan ibu pergi setelah genap 44 hari berpantang adik saya .Ibu sakit masa dia tgh mengandungkan adik dan doktor terpaksa keluarkan adik saya masa 7bln dlm perut memandangkan keadaan ibu yg x dpt lg diselamatkan.Adik saya lahir sbg insan istimewa(down sindrom) mungkin disebabkan ibu terlalu byk mkn ubt masa mengandung

Tak lama lepas ibu meninggal,ayah kawin lain atas desakan tok(nenek) saya tp sayangnya perkahwinan tu cuma mampu bertahan selama 9 hari saja sbb isteri ayah tak sanggup nak jaga kami 3 beradik lagi2 adik saya sbb masa kecik dulu mmg dia kerap sakit..Sthn lepas tu ayah kawin lg sbb kesiankan kami xde org nak jaga..Masa tu saya ingat lagi betapa susahnya hidup ayah yang terpaksa bekerja tungkus lumus untuk membesarkan kami.

Alhamdulillah kali ni ayah dapat isteri yg baik,yg boleh jaga kami.Makan pakai kami dah kembali terjaga.Ibu tiri yang kami panggil “mak” tak ubah seperti ibu kandung sendiri,hari2 bekalkan kami nasi ke sekolah.Tak lama lepas tu mak lahirkan seorang adik,juga lelaki..jarak adik saya yang ke-3 dan ke-4 ni mmg x jauh apatah lg adik yg ke-3 agak lambat perkembangannya.Masa ni makin terserlah betapa murninya hati mak bila dia byk lebihkan adik saya dr anaknya sendiri.Bila kemana-mana pun adik saya yg ke-3 tu mak saya dukongkan manakala adik yg ke-4(ank kandungnya)dibiarkan berjalan…itu la sifat murni mak,x pernah nak bezakan kasih sayang kami 3 beradik dgn anak kandungnya sendiri..ingat lg masa ni ramai yg suka tanya saya “mak tiri baik tak?” dan saya selalu jwb “mak baik sgttt..mcm malaikat”..hehe

Kami terus membesar seperti org lain tanpa ada rasa kekurangan kasih sayang ibu sbb sejak mak hadir dlm keluarga,kami sentiasa dilimpahi dgn kasih sygnya.Saya la yg paling rapat sekali dgn mak mungkin sbb saya satu-satunya anak perempuan,apa-apa pun mak mesti kongsi dgn saya..apa saja kemahuan saya tak pernah pun mak hampakan..dah 23thn saya hidup dlm belaian kasih sayang mak,sikit pun saya x rasa dia mcm ibu tiri..

Thn 2004 ayah disahkan mengalami kegagalan buah pinggang dan terpaksa bergantung kepada dialysis.Ternyata mak seorang isteri yg hebat,7thn mak jaga ayah dgn penuh kesabaran.Mak juga seorang menantu yg baik..dah 3thn mak jaga tok saya yg lumpuh,disuapnya tok mkn,diangkatnya tok mandi,kencing berak tok semua mak yg uruskan..walaupun bkn calang-calang orang yg boleh sabar dgn perangai tok(anak-anak tok yg lain pun x sanggup nak jaga sbb mulut org tua tu nauzubillah…)kini dah 9bln ayah pergi meninggalkan kami sekeluarga,mak masih setia jaga ibu mertuanya walaupun tok masih ada lg ank yg lain tp mak x pernah berkira jauh lagi nak merungut…

Saya dan adik beradik akan tetap pegang amanah arwah ayah,walau apa pun yg terjadi kami xkan sia2kan hidup mak…kami akan jaga mak dgn penuh kasih sayang seperti mana mak menjaga kami masa kecik dulu..alhamdulillah ayah pergi meninggalkan kami dgn sedikit harta dan semuanya kami serahkan pd mak…rasanya dgn harta tu pun x terbalas jasa kami pd mak…bg saya mak la mak saya dunia akhirat walaupun bukan dia yang lahirkan saya…saya x pernah jemu berdoa semoga mak sentiasa dipanjangkan usia,x dapat saya bayangkan mcmana hidup saya kalu mak dah xde

**sekali lagi saya minta maaf sbb tulis panjang lebar kat inbox k.jee…saya x pandai nak hantar email…maaf ye k.jee

41 comments:

HappyIrfa said...

x nanges tapi sgt terharu..ada manusia yg begitu ikhlas menjaga anak2 yang bukan lahir dr rahimnya.moga berkat hidupnya dunia akhirat

Cho Zila said...

betapa mulianya hati wanita itu..dia memang wanita yang hebat

madam casper said...

Bertuah Haslina...apa pun mak tiri tu taraf tetap macam mak kandung juga kan...

Antan Bertingkah said...

Salam Kjee, semua ibu pasti menangis baca nih...

Faz Abas said...

kesimpulannya ialah tidak semua ibu tiri garang seperti dalam cerita Cinderella tu. dan yang lebih penting, kita hendaklah sentiasa mengingati jasa orang yang menjaga kita walaupun mereka bukan ayah atau ibu kandung sendiri ~ jangan jadi seperti kulit lupakan kacang.

Kjee said...

Kjee menangis sebab abang Nadia dibela oleh mak tiri. tak tau apa jadi kat dia sekarang!

eima-caa said...

Ya Allah..

sayunya hati bc n3 kali ni...

Kjee, teringin pulak rasa nak tgk wajah puan Mahzun Ahmad..wajah seorang insan yg benar2 tulus hatinya...berjiwa murni menjaga anak2 tiri dgn seikhlas hatinya walhal bukan drh dging sendiri..

semoga Puan Mahzun sentiasa berada dibwah lindungan tuhan diatas keikhlasan, kejujuran dan pengorbanannya..

haflah said...

Kakjee..jgn susah hati..bersangka baik aje...percaya yang kalau kita baik dgn orang..Allah pun akan beri anak kita pada orang yg baik.insyaallah..

syalinda johari said...

ya allah.....ada juga manusia dan wanita sebaik dan semulia hati wanita tu..saya sangat2 terharu sekali baca kisah ni..memang mengalir air mata kat opis ni sorang2 baca kisah ni. semoga Allah SWT saja yang dapat membalas segala keikhlasan dan kebaikan wanita tu..... bertuah Haslina dapat mak tiri sebaik ituuu...jagalah dia nanti sebaik dia menjaga kalian dulu..semoga allah merahmati dia di dunia dan akhirat

kakyong said...

bergetar jiwa mbaca n3 ni.. x leh tahan air mata... terharu & terpaku dgn pengorbanan setulus hati ni...

Kjee said...

Kjee dah sms kat Haslina suruh amik gambar Puan mahzun bila dia balik kampung Raya Haji ni. tunggu ya. Kjee pun excited sangat nak tengok wajah wanita mulia ini!!

Nur68 said...

Terharu dan insaf membaca entry Kjee ni...semoga Haslina sekeluarga dirahmati Allah swt hendaknya.

Cik Bambam said...

tersentuh baca.. sebak dada.. :(

rahel said...

Betapa mulianya dan hebatnya wanita itu..dia hadir dalam keluarga tu dengan penuh keikhlasan..semoga dia sentiasa kuat dan tabah.

Anonymous said...

assalam
saya pun mak tiri juga kak gee
saya berkahwin dgn duda yg kematian isteri
saya jaga anak2 abg 4 org masa tu mrk kecik lagi
yg tua 11 thn..yg plg kecik 3 thn
masa tu Allah saja yg tau betapa byk kesabaran perlu di himpunkan utk menjaga anak2 yatim ini
saya pernah bertanya pd Allah..napa saya di pilih kak gee..yelah saya anak dara..tup2 nikah dpt anak 4 org
tp slp tu saya dh boleh terima n redha atas segala ketentuan Allah
saya jmpa abg 2 minggu dh tunang..tk smpi 2 1/2 bln dh nikah
skrg nie dh hampir 7 thn jadik mak tiri..anak2 dh membesar
bila dh nikah dgn abg..saya perlu pikul amanah
Allah pilih saya utk di uji..dan skrg saya redha dgn ketentuannye..
alhamdulillah
tak semua mak tiri jahat kak gee
saya layan anak2 mcm anak sdri..kalau org tak tanya mrk tak akn tau yg saya mak tiri..
anak saya hya yg no.5 je..saya tak mau bersalin lagi sbb tanggungjawab saya banyak kak gee
amanah menjaga anak2 ini..
sory lah kalau ayat saya lintang pukang hehe
saya bersyukur krn di pilih oleh Allah..semoga segala ujian drp DIA akan menghapskn dosa2 saya
amin..

Kjee said...

anonymous: tahniah kerana awak terpilih antara ribuan wanita untuk menjadi seorang ibu segera. allah swt ada menyediakan tempat khas bagi emreka yang membela anak tiri dengan baik, Insya Allah.

ummiarissa said...

susah nak jumpa ibu tiri sebaik dia....ada memang ada tapi jarang ada mak tiri yang boleh nak anggap anak tiri seperti anaknya...bertuahlah mereka...

Anonymous said...

amat kagum dgn wanita bernama mahzun ini. ibu mithali,itulah gelaran buatnya. psg

Anonymous said...

tak nangis tapi terasa sebak juga. Sebenarnya saya pun ' ibu tiri' juga tapi saya nikah suami orang dan suami ada 4 orang anak. Yang kecil ketika itu 4 tahun rasanya. Hubungan saya dengan anak-anak tiri suam-suam kuku saja. Bila suami dan madu berpisah, anak-anak dipelihara oleh bekas isterinya. So saya memang tak berpeluang lah bermesra dengan anak-anaknya. Malah saya terasa seperti di sisihkan saja.

Intan said...

mengalir jugak air mata akhirnya.... rasa malu pada diri sendiri...rasa diri ni jauh sangat bezanya kalau nak dibandingkan dengan ibu tiri kak haslina tu. Alhamdulillah... perkongsian yang bermakna... semoga saya dapat perbaiki diri ini...insyaAllah ...

yaya chef kecik said...

bkn senang nk cari mak tiri yg baik hmmmmm...

Along Maklong said...

terharu baca kisah ni..
maklong pun ada mak tiri.. baik sangat..
maklong pulak ada anak tiri.. sedaya upaya maklong jadi ibu tiri yang baik.. maklong ajar anak2 tiri supaya sayangkan mak kandung mereka juga..

-farrah- said...

mula2 baca cuma tersentuh aja, dah abis baca baru sedar tergenang juga airmata.. sangat kagum jikalau menantu yg boleh jaga mak mertua yg sakit, saya lihat depan mata sendiri makcik saya sakit, ada bakal menantu yg sanggup jaga di hospital, macam jaga ibu sendiri..

CitarasaKu said...

terharu membaca kisah ini..sesungguhnya dia adalah wanita hebat.

hannah said...

semoga die dirahmati oleh Allah

Anonymous said...

sangat sangat sangat mulia hati ibu tiri itu.smga beliau sentiasa d limpahi keberkatan di dunia dan akhirat

EvisuKyme said...

terharu....cuma bergenang aje...sbb xsempat nk luruh sbb ade geng kat sebelah..nnt kantoi....
untung kan?
sy pun bersyukur sbb punyai mak yg sgt penyayang...cuma adik beradik dia tak sayang dia...

Hasniza Jamal said...

Aslmkm..sedih, sebak dan bangga dengan adanya wanita seperti Pn. Mahzun..memang dizaman skarng ni sukar nak cari ibu tiri sebaiknya kerana kebanyakkannya nak suami jer kalo datang dgan pakej maknanya awal2 nak usha line jer buat baik gan anak2 lepas tu terpaksa jalankan tanggungjawab dengan hati yg tak ikhlas..

Masya said...

tersentuh hati saya membacanya... tanpa sedar air mata pun bergenang memang nak menagis dibuatnya...

sharifah rosidah said...

Jee aku pun nanges baca, mak aku pun di bela oleh tok tiri semenjak emak dia meninggal semasa dia berumur lebih kurang 3 tahun selepas mak aku kahwin dan beranak pinak semua adik beradik aku panggil tok tiri mak aku 'mak' kerana tok tiri mak aku tak ada anak. Adik beradik aku semua panggil mak aku dengan nama 'Jah' mak aku tak berkecil hati pun sebab dia terlalu sayang tok tiri dia dan sampai akhir hayat nya dia di jaga oleh mak aku anak beranak. Sewaktu dia meninggal dia menamakan rumah banglo yang kami duduki keatas nama mak aku walaupun kalau ikut hukum dia masih ada anak saudara lelaki untuk di beri hartanya tapi dia rela bagi mak aku sebab dia sayangkan mak dan kami semua.

Anonymous said...

nadia ada abang ke kak jee?

liemaopurut a.k.a ana said...

sangat terharu!!! tak sangka murni sungguh hati ibu tiri.

juliaismail said...

Sedih la baca..Tengok betapa kasihnya anak tiri pada mak tiri nya dan bagaimana sebaliknya. Sekarang ni ada pulak mak kandung yang sanggup buat macam2 kat anak mereka and ada pulak anak yang mengabaikan ibu mereka..harap cerita ini jadi pedoman pada semua..

Anonymous said...

terima kasih k.jee..insyaallah blk raya ni saya pujuk mak amik gambar ye sekali dgn adik saya...jgn xtau adik istimewa saya tu dah 24thn tp masih tidur celah ketiak mak lg...(haslina hassan)

Ummi Has said...

Saya kenal dengan Pn. Mahzun semenjak saya bertandang ke rumah Haslina beberapa hari semasa kami sama2 menuntut di universiti dulu. Mmg pada mulanya saya tidak perasan langsung yang Pn. Mahzun merupakan ibu tiri sahabat saya sbb layanan dia sungguh mesra anak beranak.Bila sahabat saya memberitahu yang Pn. Mahzun bukan ibu kandungnya mmg saya cukup kagum dan terharu dengan beliau atas pengorbanannya menjaga anak tiri "down-sindrome" dan ibu mertua yg sakit. Semoga Allah sentiasa merahmati beliau, amin.

chunyunyilaa said...

Salam kakjee, saya nak mintak copy eh cerita kak ina ni :) saya dah mintak dengan tuan badan (oh lupa nak cakap, saya kwan kak ina) bole eh kak jee. nanti saya link kan kat sini. :)

Cik Kamoo said...

tak tahu apa nk cakap....bergenang airmata!! sungguh mulia hati ibu ini

gemalahati said...

Terharu sangat...itulah dia anugerah Allah

gemalahati said...

Anugerah Allah

gemalahati said...

Anugerah Allah

gemalahati said...

Anugerah Allah

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...