Wednesday, July 8, 2020

CARA PERANGKAP LIPAS


Dulu orang kata, cara halau lipas ialah dgn mericik daun pandan. Macam buat bunga rampai tu. Letak kat sudut2 gelap yg korang rasa banyak lipas. 
Maka Kjee pun patuhlah. Semerbak bau wangi pandan kat dapur. Bau wangi daun pandan tak disukai lipas. Tetapi tak lama, selepas itu, lipas semakin banyak apabila daun pandan dan tak ada bau dan jadi kering.
Korang tau kenapa? Rupa2nya daun pandan kering adalah makanan lipas. Depa suka sangat. 😱

Then Kjee dapat tau semburan listerine juga berkesan. Berbotol-botol kjee beli. Campur air dalam botol spray. Kekadang tak campur air. Lipas tak ada lepas itu. Tapi sekejap aje depa mai balik. 
Why? I have no answer. 🙄🤔
So Kjee suruh UP beli perangkap lipas kat Supermarket. Dalam masa 24 jam, selesai masalah. Punyalah banyak lipas yang terperangkap. Ada juga seekor cicak masuk dalam perangkap.

Seminggu sekali Kjee cek. Mula-mula dapat perangkap banyak juga. Tetapi akhir-akhir ini nak dapat seekor pun susah. Maknamya kjee dah berjaya sekat pembiakannya!! Once lipas/ cicak dah masuk, kaki/badan terlekat kat gam. Sehari dua, matilah. 
Kotak tu ada pelapik dlm yang ada gam. Korang kena tarik penutup gam itu. Lepas tu letak serbuk makan yang didatangkan bersama di ruang yang ditetapkan. 
Kalau terperangkap banyak sangat, buang kotak tu dan ganti dengan yang baru. 
UP kata harga satu pek 5 kotak dalam rm8 aje. 

1 comment:

  1. hai kak gee.. wahhhhhhh kena cuba nanti ni sbb kat rumah mak sy byk juga lipas berkeliaran hehe

    ReplyDelete