Tuesday, November 17, 2020

DONUT GEBU



     Lebih mudah beli. Tetapi yang belum pernah buat, tentu tidak dapat bayangkan sedapnya dimakan sebaik sahaja siap digoreng dan dicelup dalam gula kastor!
     Dulu-dulu masa Nadia kecik, selalu Kjee buat. Masa tu tinggal di Apartment. Malas nak keluar beli kuih muih. So, setiap petang ada sahaja kuih yang Kjee buat.
     Dan baru semalam UnclePali dapat rasa air tangan isteri dia buat donut. He was so impressed! Sedap katanya sambil mengadap yang baru dikeluarkan dari kuali petang semalam. Berbiji-biji dia bedal. 😂
     Resipinya mudah sangat. Oleh kerana kami dah terer buat roti yang guna kaedah sama, so no problem. Bab menguli, UP tetap nak guna dough mixer. Jenuh nak uli katanya, walaupun 5 minit. 
     Bahan-bahannya 3 cawan tepung, 1 cawan air suam kuku, 2 sudu makan gula pasir, 3 sudu susu pekat manis, 1 peket yis mauripan, 1 biji telor dan dua sudu besar marjerin. Kjee guna buttercup. Gula kastor secukupnya untuk salut lepas goreng. 
     Caranya. Gula pasir dan susu manis diletak dalam air suam di dalam mangkuk. Setelah sebati dan gula larut, masukkan yis. Kacau sehingga yis larut dan biarkan ia berbuih. Lebih kurang 10 minit. 
     Panaskan marjerin. Apabila sudah cair, biarkan ia sejuk seketika. Pukul sebiji telor manja-manja dan campurkan dalam marjerin yang sudah sejuk. 
     Apabila campuran yis sudah berbuih, tuangkan ke dalam tepung. Kacau sambil tuangkan campuran marjerin dan telor. Jadikan doh. 

     Uli selama 5 minit sehingga elastik. Kemudian oles satu mangkuk besar dengan sedikit minyak. Bulatkan doh tadi, letak dalam mangkuk dan ditutup dengan plastik cling wrap. Kalau tiada, tutup dengan tuala bersih lebih kurang 30 minit atau sudah naik dua kali ganda. 
     Tumbuk kasi keluar angin. Doh Kjee semalam agak lembik. Jangan risau. Pepandai lah tambah sedikit tepung masa hendak membulatkan doh. Tetapi jangan banyak. Agak2 jer. 
     Sediakan loyang yang telah ditabur sedikit tepung supaya doh tidak melekat sebelum dibakar. Buat bulat-bulat. Letak dalam loyang. Jarangkan. Biarkan ia naik sedikit kira-kira 10 minit. 
     Panas minyak. Ambil satu doh. Kjee buat lubang ditengah sebelum masukkan perlahan-lahan ke dalam kuali. Api jangan terlalu panas. Terbalikkan apabila sudah warna keperang-perangan. 
     Sediakan gula kastor. Salut donut ketika masih panas. Alhamdulillah dah sejuk pun masih lembut. 

     
  

0 comments:

Post a Comment