Thursday, November 19, 2020

PULUT MANGGA THAI


     INI dessert Thai yang sangat popular. Boleh dinikmati kalau ke sesetengah restoran Thai. Tetapi kalau ada Ekspo Thai, pasti Pulut Mangga ini antara jualan yang tersenarai.
     So kalau asyik nak tunggu ada Ekspo Thai baru hendak merasainya, eloklah buat sendiri. Sekarang ini pun musim mangga. So lepas sarapan semalam Kjee rendam satu cawan pulut. Kononnya nak makan sorang ler sebab UnclePali tak pernah tunjuk minat.
     Setelah rendam dekat dua jam (sejam pun dah ok tapi kali ini terlajak), Kjee pun siapkan kukusan. Actually boleh masak dalam rice cooker aje.
     Air untuk kukus pulut tu, seinci aje dari paras pulut. Kjee campur air dengan dua sudu santan kotak dan secubit garam. Lebihan santan kotak itu untuk buat kuahnya. Kukus sehingga pulut masak. Lebih kurang 20 minit. 

     Sambil menunggu pulut masak, Kjee masuk baki santan dari satu kotak itu ke dalam periuk kecil. Kemudian masukkan air ke dalam kotak dan curah ke dalam periuk tadi. Kjee letak satu senduk gula dan secubit garam ke dalam santan. Kacau dan jerang guna api perlahan sehingga gula larut. 
     Sementara tunggu adunan santanmendidih, Kjee larutkan dua sudu kecil tepung jagung dengan kira-kira satu sudu setengah air. 
     Okay santan sudah mendidih. Harus kacau selalu supaya tidak pecah santan. Kemudian masukkan larutan tepung jagung. Masak sehinggan sos menjadi likat. Padam api. Sejukkan. 
     Masa ini pulut sudah masak. Keluarkan dan guna garfu untuk lerai-lerailan pulut. Sejukkan. 
     Mangga dibuang kulit. Isinya dihiris ikut suka. Apabila pulut sudah sejuk, mula plating. Letak pulut dalam piring, susun hirisan mangga dan curah sos santan. Orang Thai tabur beras sangat yang telah ditumbuk. Kjee tak buat. 

     

     

     

0 comments:

Post a Comment