Thursday, April 1, 2021

KUIH BRONOK

     

     Sejak dua menjak ni, Kjee suka sangat buat kuih ini. Ada yang terkejut apabila dapat tahu kuih ni namanya Bronok. Jangan tanya Kjee sebab Kjee bukan Jerman piau. Ada campur Bawean (Boyan).  Harap-harap ada orang Jerman aka Jawa piau (pure) dapat beri pencerahan. 🤭
     Ada a few sebab kenapa kuih ini fav Kjee apabila usia dah senja. Satu, ia mudah sangat dibuat. Dua, bahannya hanya sagu, gula dah pewarna. Tiga, ia lembut. Tak payah kunyah sangat. Pagar (gigi) mokcik dah longgar. 😀
      Kuih ini popular di Pasar Juadah di bulan Ramadhan. Warna popular ialah merah. Jarang tengok orang buat kaler lain. Opppss UnclePali kata dia pernah tengok orang jual warna hijau. Mungkin orang itu color blind. Nak curah warna merah tercurah ijo. 

       Bahan-bahan Bronok ini hanya satu cawan sagu biji, dua cawan setengah air, gula ikut suka, pewarna merah dan daun pandan.
      Mula-mula jerang air dalam periuk kukusan. 
     Kemudian didihkan dua setengah cawan air dalam periuk kecil sikit. Letak gula dan pewarna serta daun pandan kalau guna. 
      Sagu itu dilalu bawah paip, ala-ala cuci yang tak cuci. Kemudian terus tos.
      Letak dalam periuk sama gula dan pewarna dan gula serta daun pandan. Apabila sudah mendidih, masukkan sagu dan kacau sehingga pekat. Buang daun pandan.

      Tuang dalam acuan yang telah dibasahkan. Terus kukus selama 10-15 minit sampai hilang 'mata ikan' atau biji putih pada sagu.
      Sejukkan selama 3-4 jam. Lepas tu potong-potong dan golek dalam kelapa parut yang telah dicampur sedikit garam. Kalau tak nak kelapa tu basi, kukuskan dulu sekejap.

1 comment: