Monday, June 7, 2021

MY SAMBAL IJO


        Setiap kali stok Sambal Ijo dah tiada dalam fridge, Kjee mula lah resah. Begitu juga kalau sambal tumis dah habis. Dua-dua ini banyak membantu Kjee kat dapur. Boleh sediakan macam-macam lauk dalam sekelip mata!
       Kjee even guna Sambal Ijo masak spageti. Sedap tau! Tak percaya cubalah. Kjee fusion kan dan tabur Parmesan Cheese! Kenalah dengan tekak wong Jowo ni!  😆

       UP beli lebih kurang 25 biji cili hijau aritu. Masa tengah petik2 buang tangkai, Kjee baru teringat. Kalau tambah cili padi hijau baru umphhhh! Selalu terlupa. 🤔
       Oleh kerana petang semalam Kjee baru vaksin first dose, maka arini tak berani lasak-lasak buat kerja. So bawang besar (lebih kurang 7 biji) dan cili hijau masuk food processor. Kalau tak ada, guna blender. Tak payah blend halus. Pause tiga empat kali aje. 

       Ini rupanya, setelah dikisar ☝️. Selalunya Kjee tumbuk. Lebih sedap
Tetapi apabila tak sihat, Kjee trrrr aje. 😁
      Kemudian panaskan lebih kurang secawan  minyak dalam kuali. Dah panas masukkan bahan2 tadi. 
     

       Masak sehingga berubah warna. Letak sekeping dua Asam Gelugor ya. Garam secukup rasa. Boleh letak Pak Aji. Kalau tak guna, letak ler secubit gula. 


       Dah siap masak, padam api dan sejukkan. Lepas sejuk, pek dalam bekas kecik-kecik dan simpan dalan fridge atau freezer. 
       Sambal ini sangat versatile. Boleh buat macam-macam. Terserah kreativiti korang. 
      Kjee belajar buat Sambal Ijo ni dari adik angkat Kjee, Ann. Dia ada kedai Masakan Padang di Paya Jaras, Sungai Buloh. 
      Klik SINI. 







       

0 comments:

Post a Comment