Wednesday, June 9, 2021

NASI LEMAK ONJOHOR


       Apsal pelik judul Nasi Lemak Kjee ni? Hehehe saja lawak pagi Rabu. Ini nasi lemak cara orang Johor buat. Letak hirisan bawang, halba dan halia. Tapi kalau tak nak, ok jer. 
       Masa mula-mula dulu tahu orang Johor letak halba dan bawang, Kjee rasa amat pelik. Maklumlah sudah terbiasa makan nasi lemak letak santan dan garam aje.
       And one day, Kjee dan UnclePali singgah kat satu warung di Setapak Permai. Nampak nasi lemak bungkus atas meja. Memang UP pantang lah tengok nasi lemak bungkus. Terus capai, buka bungkusan dan makan. Kjee pandang. Isyhhh apsal ada macam biji halba, dan hirisan bawang?
       "Sedap. Cubalah," kata dia. The rest is history. Sejak itu, Kjee hanya masak Nasi Lemak onJohor! 😁
       Kjee paling bahagia kalau masak Nasi Lemak untuk sarapan. Why? Sebab sengaja masak lebih so that boleh terlajak sehingga lunch or even dinner!!!  The rest of the day I can do what I love to do most... SLEEP. 👍 😁


      
        Ini nasi lemak OnJohor versi Kjee yang separuh tanak separuh kukus. Sukatan sama iaitu 1:1:1 beras, air dan santan. Kemudian letak setengah sudu kecik halba dan satu bawang sederhana besar dihiris.
       Panaskan air dalam periuk kukusan. Letak loyang atau apa aje bekas. Kemudian cuci beras. Kjee guna beras wangi cos UP tak minat nasi lemak guna, Basmathi. 😢
       Dah cuci, toskan airnya. Masuk dalam periuk, campur air, santan, garam (secukup rasa) dan letak sehelai daun pandan yang telah disimpul. Jerang.
       Apabila air hampir kering, padam api. Alihkan nasi ke loyang/bekas dalam kukusan. Kukus sehingga sempurna masak. Siap! 
      Kjee kaup apa yang hendak dimakan. Baki nasi dalam kukusan dibiarkan. Bila nak makan lagi, panaskan sahaja dalan kukusan tu.




       Pagi tadi Kjee buat Sambal Tumis Sotong. Guna my home made sambal tumis yang telah dibekukan dan sotong dalam tin jenama Rex. Favorite Kjee sotong ni. Tapi UP kureng sikit so dia tolak tepi sotong dan amik sambal aje. 



     
         Selain itu wajib Nasi Lemak makan dengan telor rebus/telor goreng, ikan bilis goreng garing dan timun. Untuk lunch  nanti tambah lauk ayam goreng pulak kot. 

0 comments:

Post a Comment