Saturday, June 12, 2021

SPAG BOLOGNESE SOS DAGING


       Kalau korang teringin nak makan Spageti Bolognese, jom ikut cara Kjee buat sos yang sangat-sangat mudah. Kjee tak pernah guna sos yang siap atau ready made aka dalam tin. So susahlah nak komen sedap ke tak.
       Bahan asas yang Kjee guna hanya Sup tomato (dalam tin), tomato puri, daging cincang Ramly (minced meat), bawang besar dan bawang putih. Oppps lupa. Juga seketul kiub daging knorrs, satu tin cendawan butang (kalau suka) dan dua helai bay leaf. 
       Untuk makan empat orang, Kjee guna satu peket dua keping mince beef Ramly, satu tin Sup Tomato, satu tin kecik tomato puri, satu labu bawang besar, dua ulas bawang putih.

       Mula-mula daging diletak pada suhu bilik. Dah lembut, ramas-ramas letak satu mug air dan rebus lebih kurang 15 minit. Kjee rebus untuk cairkan lemak daging yang tak berapa sihat tu. Tos dan buang airnya.
       Masa ini daging itu akan berketul. Susah nak hancurkannya. So Kjee trrr dua tiga minit dalam food processor. Boleh guna blender tapi pause dua tiga kali. Kalau lama, daging itu akan berubah jadi pes. Tepikan. 
       Dadu satu labu bawang besar dan dua ulas bawang putih. Panaskan periuk. Letak minyak Zaiton. Kalau tak ada boleh guna minyak yang ada. Kjee campur olive oil dan minyak jagung. Dah panas, tumis bawang2 tadi hingga layu. 

       Masukkan daging. Biarkan mesra seketika dengan bawang. Masukkan sup tomato dan airbyang disukat guna tin sama. Kacau sampai lebih mesra kemudian masukkan dua helai bay leaf. Rendidih guna api sederhana. Masukkan kiub daging ikut rasa. Kjee letak satu setengah kiub. 
       Sementara menunggu tu, Kjee hiris satu tin cendawan butang. Masukkan satu setengah sudu kecik serbuk lada hitam ke dalam periuk tadi. Kacau biar mesra mesraan. 
       Apabila sos sudah nampak agak pekat, masukkan hirisan cendawan tadi. Masak lagi lebih kurang 10 minit. Siap. Jangan lupa padam api. 

       Rebus spageti hingga kenyal. Gulungkan ke dalam pinggan, curah sos tadi. Kemudian taburkan keju Parmesan. Kjee suka letak banyak. 
       Itu aje. Boleh disimpan dan bekas satu atau dua portion dalam freezer. Nak makan, panaskan seketika dan curah atas spageti. Sedap lah gua cakap lu. 
       Ohh kalau ada yang nak sos tu pedas, sikit, letak ler cili flakes. Kjee tabur aje masa nak makan. 
       Spageti tak nampak dalam pinggan. 
Kjee memang suka curah kuah banyak-banyak. Parmesan cheese pun Kjee suka tabur banyak2. Hehehe. 


       
       

0 comments:

Post a Comment