Sunday, November 8, 2020

NAHAS HELI DI MELAWATI

     Salam takziah buat keluarga Komander Muhamad Sabri Baharum dan Mohd Irfan Mohd Rawi yang terkorban dalam nahas helikopter tidak sampai 5 minit dari rumah Kjee.
     Kira-kira jam 11.30 pagi ketika Kjee sedang buat persiapan untuk memasak, UnclePali masuk ke dapur. 
     "You tahu I nampak dua heli arah rumah Dato Seri Jailani Johari. I nampak dua-dua heli tu terbang rapat2. Satu diatas, satu dibawah. Lepas tu bergesel rasanya. Heli yang atas tu terus kornar dan turun (terhempas) laju." 
      Kjee pandang aje. Tak amik serius sebab UP memang suka melawak. Seandainya dia masuk ke dapur dari depan rumah (tengah jemur kain) dalam keadaan cemas, pasti Kjee panik dan heret dia keluar. Dan terus cari lokasi kemalangan. Lima minit aje dari rumah kami. Di sebalik bukit! 
     Lepas itu UP masuk bilik setor dan terus buat kerja dia. Kjee pulak sambung masak. 
     Lepas memasak, Kjee keletihan. Baring sekejap. Kemudian terjaga dengar bunyi ambulans. Kjee capai handfon. Bukak whatsapp grup. Terkejut nampak foto dan video yang membabitkan kejadian di kawasan kami! Kjee jerit panggil UP. 
      "Kan I dah bagitau you tadi! You ingat I main-main ke?" 
     Malas nak bertekak, Kjee bukak Astro Awani. Sesak nafas tengok isiden yang dipaparkan secara live. Kjee kenal sangat kawasan itu!
    




      Selebihnya korang tentu dah tahu. Kjee cuba bayangkan kawasan kemalangan. Seberang jalan dari Hillside Apartments. Kjee lalu di jalan itu setiap hari! Ada banyak pokok pisang disitu. Tak sampai 50 metre dari situ, kawasan perumahan yang padat! Bayangkan kalau terhempas atas kawasan perumahan itu. Nauzubillah. 
    Jalan besar itu kira-kira 500 meter dari tempat Kjee niaga dulu. Foodcourt Anjung Melawati. 
     Kjee sudah tinggal di kawasan ini lebih 20 tahun! Jalan utama Melawati ini memang seringkali jadi perbualan sebab selalu berlaku eksiden! Setahun mungkin tiga empat kali kemalangan maut!
     Macam-macam cerita yang menyeramkan mengenai kawasan ini. Tak sanggup rasanya nak bercerita. Apapun awal 80-an dulu pelakon muda, Kamar Riza juga kemalangan disitu dan maut. Justeru Kjee selalu elak lalu kawasan ini disebelah malam. 
     Allahyarham Muhammad Sabri masih bujang. Sementara Allahyarham Mohd Irfan  sudah berkahwin dan berasal dari Kelantan. Isterinya, seorang guru. Kjee skodeng FB isteri Allahyarham. Ada 5 orang anak. Dua lelaki, belasan tahun rasanya dan tiga perempuan, dalam usia sekolah rendah. 
     Moga roh Allahyarham berdua ditempatkan di sisi mereka yang beriman dan para solihin. 
AL FATIHAH 
    Yang terselamat Dato Ahmad Jauhari Yahya bekas bos Kjee di NST dan seorang wanita bernama Tan. Mereka menaiki heli yang satu lagi. Khabarnya, sebaik landing heli yang dibawa Dato AJ, beliau terus berlari lebih kurang 100 meter untuk mengetahui nasib sahabat2 beliau dalam heli yang terhempas. Tetapi mereka sudah meninggal dunia. 😥
     




4 comments:

  1. Alfatihah untuk kedua-dua arwah yang terlibat dalam kemalangan heli ini.Moga arwah berdua ditempatkan di kalangan orang yang beriman.

    ReplyDelete
  2. Salam takziah buat keluarga mangsa yang terkorban.

    ReplyDelete
  3. Ye kak gee terkejut sungguh tadi . Tisya n bibik nampak, tak terkata apa2 bila dengar berdetum tadi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Allahu. Betul lah Pali kata dia nampak heli tu bergesel arah umah Biha. Tisya dan bibik harus jadu saksi.

      Delete