Saturday, February 20, 2021

DAGING MASAK KANDAR


     Aritu Kjee dan UnclePali singgah makan di restoran Nasi Kandar fav kami di Jln Tuanku Abdul Rahman. Used to like Restoran Kudu tapi sekarang lebih minat kat Yassem. Dekat2 aje antara restoran tu. Kari Yassem lebih umphhhh.
     Balik rumah, Kjee ternampak resipi Daging Masak Kandar kat FB. Belek-belek resipi. Alahai bahan semua ada. Bahagianya!
     So lepas breakfast tadi, Kjee dah buat prep. Susun atur semua bahan atas meja dapur. Orang kurang upaya macam Kjee kena buat macam itu supaya tidak kelamkabut dan tak sesak nafas tercari-cari bahan. 

     Mula-mula defrost daging dan buang urat-urat. Potong sebesar dua jari. Cuci dan toskan. Kjee guna daging batang pinang sebab itu aje yang ada.
     Kemudian kjee sediakan rempah ratusnya. Kalau guna sekilo daging, satu sudu besar jintan manis, satu sudu besar jintan putih, 8 biji pelaga, 4 bunga lawang, 10 cengkih dan satu kulit kayu manis. Kalau guna separuh dari daging itu, rempah pun guna separuh. 

     Semua rempah dicuci dan direndam dalam satu cawan air selama 30 minit. Nanti nak kisar dengan airnya sekali.
     Resipi asal 10 biji bawang kecik dimayang halus. (Kjee guna bawang goreng yang sudah sedia ada. Lebih kurang setengah cawan). 
     Kisar rempah ratus bersama 2 inci halia dan 4 ulas bawang putih sehingga halus. Kemudian Kjee masukkan tiga sudu besar cili kering kisar dan blend lagi. Kalau tiada cili kering kisar, rendam 15 biji cili kering hingga lembut dan kisar sekali. 
     Tumis bawang kecil yang telah dihiris tadi bersama dua tangkai daun kari. Apabila sudah wangi dan bawang jadi golden brown, masukkan bahan2 kisar. Tumis sehingga naik bau dan kering. 

     . Biar daging itu direndidih hingga hampir kering dan lembut. Kemudian masukkan satu cawan sos tomato, dua sudu besar kerisik dan setengah cawan kicap hitam. Kicap ini tiada perasa. Namanya kicap Karamel. Masukkan juga dua kiub daging. Juga sedikit gula. Ini untuk warna hitam. 
      Kacau rata. Biarkan masak lebih kurang 20 minit. Siap. 
     Kalau nak guna ayam, perap seketika dengan kunyit dan goreng separuh masak. 


      Oleh kerana Kjee sudah sedia ada bawang goreng, kjee hanya masukkan bawang goreng, 5 minit sebelum padam api. Kjee terus tumis bahan kisar diperingkat awal bersama daun kari. 
      Kalau tiada kicap hitam karamel itu, boleh rasanya letak kicap lemak manis. 
      Kjee padankan dengan Nasi Minyak dan Jelantah Timun/Nanas. 
     
     

1 comment: