Monday, February 14, 2011

67. cili crabs versi kjee yang hantam sajalah labu!!

pasal makan cili crabs ni malam tadi, hah padan muka lepas subuh guling2 sakit perut. tak per...tekak dah rasa kesedapan cili crabs malam tadi.

korang trylah buat sendiri. bahan2 yang kjee gunakan mudah jer. semua ada dah kat dapur korang. cuma ketam tu jer kena beli. kjee beli 5 ekor rm20. kalau makan kat kedai sebanyak itu, mahu kena bayar rm50 atau rm60. betul...cekik darah kan.

oklaylah korang layan resipi ni yang kjee dah post malam tadi kat FB kjee. layannnnn

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


dah lama betul tak masak cili crabs ni. selalu makan jer kat kedai2 seafood kat bagan lalang sepang, tanjung lumpur kuantan, fatty crabs pj atau di carey island. ada jer yang tak kena. tak kisahlah kan. so dua hari lepas singgah kat Hero nampaklah ketam tapi tinggal 5 ekor jer. lain semua dah kena sapu. biasalahkan, kalau tinggal hujung2 tu maknanya kes orang lain dah reject. apapun, kjee beli jugaklah sebab teringin sangat nak makan masakan cili crabs menu sendiri. apapun, cakap terus terang, cili yang kjee guna hari ini adalah sambal kering yang kjee beli kat langkawi hari tu. ingatkan sedap, so belilah 3 bekas. tak sedap. kjee kan biasa buat sambal garing udang kering, so ingatkan samalah cama kjee buat sebab kaler dia sikit lebih kurang. nak buang sayang so kjee masukkanlah dalam resipi cili crabs ini. korang janganlah susah hati sebab resipi asal cili crabs kjee guna cili kering. sama jer rasanya. okay, kali ini kjee buat kuahnya lebih sikit sebab nak cicah dengan roti. kita tengok resipi dia.

bahan2nya:
5 ekor ketam (dibersihkan dan potong dua)
4 ulas bawang putih diketuk
1 inci halia diketuk
2 sudu besar cili kering kisar (ikut suka kepedasannya)
2 sudu besar cili sos
2 sudu besar hoisin sos (boleh guna sos tiram)
kicap nampla (sos ikan) atau garam secukup rasa
sedikit aji
2 butir telor ayam
daun bawang dipotong 2 inci

cara:
panaskan minyak dan goreng ketam separuh masak. tepikan. ambil minyak gorengan ketam tadi sebanyak dua sudu. tumis bawang putih dan halia yang telah diketuk sampai agak garing. kemudian masukkan cili kisar dan goreng hingga agak garing. guna api sederhana. lepas tu, tuanglah air ikut suka. kalau nak lebih kuah, bubuhlah lebih sikit tapi janganlah sampai banjir lak. masukkan sos cili dan sos sos hoisin (atau sos tiram). kacau hingga rata dan kuahnya mengelegak. kemudian bubuhlah garam atau sos ikan (nampla) secukupnya. kalau suka bubuhlah jugak pak aji yang naik motor tu. selepas itu, masukkan ketam dan golek2kan sehingga sebati kuah dan ketam. taburkan daun bawang. dan terus tuangkan dua biji telor yang telah dipukul manja dengan garfu. kacau manja2 dan terus tutup api..
kalau nak lagi pedas, sebaik sahaja api dipadam, taburkan juga cili padi yang telah dipotong kecik2. sodap kau!
cicah lak dengan roti instant yang nadia buat ni. fuhhhh
selamat mencuba.

4 comments:

puteri zulaikha megat said...

salam kak jee.Wah sedapnyer ketam ni.esok lusa bolehlah saya try masak.yum yum

CT NoArIzAh ArIs said...

Assalam...Err kak jie lepas kacau2 manja tu nak tutup air ke tutup api kak?...:)

Kjee said...

ct terima kasih kerana bagitau. hehehe

cek chun said...

tu diaa aihh.. besok bahan ada nih. kena pi curi ketam kat apek je sekilo :D

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...