Wednesday, October 12, 2011

PERNAH DENGAR TAPI PASTI KE HARAM?!!!

Tadi masa intai2 kat umah orang lain, terintai lak celah langsir tingkap rumah Masya. Apa lagi. Inilah yang Kjee cari2 selama ini sebab dah baca macam2 pasal sanggul bertoncet ni. Nadia kata ada kengkawan dia kata haram.

Kjee tak tahu nak kata apa. Nanti kena balun lak dengan orang yang selama ini duk kata Kjee ni berlagak Islamic sangat. Kalau kail panjang sejengkal, jangan lautan nak diduga. Kalau tak tahu bab Agama, jangan nak dakwahkan orang. Pakai tudung pun tak betul. Hehehe. Betul betul betul!

10 comments:

Naz / Nadz COSK said...

Ye la kak Jee.. Isu ni rasanya hangat jugak diperkatakan semenjak dua menjak ni. Tapi tulah kan.. Sahih ker? Bab2 hukum hakam ni, bukan boleh main cakap jer..

umie mia said...

sebenarnya sy dh lama dgr isu ni disamping isu cara pakai tudung macam rahib kristian tu.. tp kesahihannye tak dapat dipastikan sebab macam2 sumber dan ada kata boleh ada kata haram.. sy jd konfius.. wallahualam.

UniMeOw said...

kalau benda tu salah,,rasanya x rugi pun kalau kita x pakai tudung macam tu..:)

bukan apa,,takut hukum tu memang haram..kang xpasal2 kena seksa kat akhirat,,x ke naya...

sharifah rosidah said...

Bapak sedara aku pak imam masjid kat Johor dah beberapa Kali cakap pasal Hal ni tapi katanya makin dia beritahu makin galak pulak perempuan pakai tudung macam tu, akuntak berani komen sebab masih free hair.

eima-caa said...

Salam pagi Kjee,

cmne kalo rmbut panjang smpi punggung cam eima ni??..lilit punya lilit, tau2 membonjol jek...mmg bonggol asli bukan yg palsu yg ada jual kat pasaran skng ni..;)

MAK TEH said...

satu hari tu anak bujang mak teh tarik getah yg mengikat rambut ala pony tail gitu..(maklum lah..rambut panjang ,panas pulak tu..kalu dibiar kang mengerebang mcm hantu pulak )katanya haram..terkejut beruk mak teh time tu...ye ke kjee?

Kjee said...

Mak teh, Kjee tak pasti. Tak berani nak komen. Cuba tanya ustazah/ustaz.

Anonymous said...

Ye ke? Kdg2 ikat rambut mcm tu sbb panjang n selesa bila pakai tudung

Anonymous said...

salam...insyaallah sohih je yg kat atas tu..xpun dgr ni dari ust azhar idrus kalo nk kepastian k...selamat beramal....

http://www.youtube.com/watch?v=2tAPAb2iyMo&feature=share

Anonymous said...

salam. apa yg saya faham, adalah haram jika seseorang perempuan tu membuat sanggul yang kedudukannya terletak atas kepala sampai nampak macam bertoncet seperti bonggol unta. kedudukan sanggul mesti lebih rendah dari paras kepala kita. contohnya: kalau kita pandang muka kita kat cermin dan kita bole nampak toncet kat atas kepala tu, tandanya haram. bukan saiz yg jadi ukuran. macam puan eima-caa kata, rambut dia panjang dan bila bersanggul nampak besar tu tak apa.. sebab rambut tu memang rambut asli dia.. cuma kedudukan sanggul tu tak boleh letak tinggi sampai kita bole nampak sanggul tu bila kita mengadap cermin.. tu apa yg saya faham la..

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...