Tuesday, February 1, 2011

27. bahayanya kangkung

korang suka makan kangkung? hah korang bacalah kata bawah ni. kjee saja nak bagi korang insaf. sejak baca ni, kjee jarang2 makan dah. dah tiga tahun kot. tapi malam tu masa makan seafood kat carey island, kjee teringin lalu order. tapi dalam hati Tuhan jer yang tahu. layannnn...

Jika anda penggemar kangkung, tidak kira apa jenis kangkung, petis kangkung, kangkung cos, dll yang berkaitan dengan kangkung, mungkin cerita ini dapat menjadi pertimbangan bagi anda.

Pada suatu hari di klinik yang terkenal, semua doktor kebingungan kerana ada seorang anak kecil yang menderita sakit perut. Anak itu dibawa ke klinik oleh orang tuanya setelah 2 hari menderita diarhea . Sudah bermacam ubat sakit perut yang diberikan kepada anak itu, namun diarhea nya tidak sembuh.
Di klinik, kedua orang tua anak tersebut ditanya oleh doktor, makanan apa yang dimakan oleh anak tersebut selama 2 hari ini. Orang tua anak itu kebingungan,

kerana sejak anaknya diarrhea , anak tersebut tak lalu nak mahu makan, dia hanya minum susu, itu pun akan muntah semula.

Setelah dikaji, ternyata sebelum menderita diarhea, malam tersebut anak itu makan kangkung cos di restoran oleh orang tuanya. Doktor segera melakukan xray, ternyata dalami usus anak tersebut telah berkembang biak lintah dengan anaknya yang kecil-kecil.

Doktor surrender dan menyatakan tidak sanggup mengambil tindakan medical apapun.

Akhirnya anak kecil malang itupun meninggal dunia setelah dikaji, ternyata lintah itu sebelumnya berada di dalam batang kangkung yang besar.. Memang, untuk penggemar kangkung cos yang paling enak adalah batangnya. Lintah yang berada di dalam batang kangkung itu tidak akan mati walau dimasak selama manapun, apa lagi untuk kangkung cos proses memasak tidak terlalu lama untuk menghasilkan rasa kangkung yang sedap. Lintah hanya akan mati jika dibakar.
Di dalam usus anak tadi, lintah yang hanya dalam 1 ke 2 hari berkembang biak dengan cepatnya kerana menghuni didalam tubuh dan terus menghisap darah yang ada, doktor juga menjadi bingung, bagaimana mematikan/membersih kan lintah yang telah sangat banyak tersebut dari dalam usus anak malang itu.
Jujur, sejak mendengar cerita itu, kesukaan saya terhadap kangkung menjadi berkurang, boleh dibilang sudah 1 bulan ini saya sama sekali tidak makan kangkung dalam bentuk apa pun, bukan kerana menjadi paranoid, tapi bagi Saya lebih baik menjaga segala kemungkinan yang ada, masih banyak sayur lain yang dapat kita makan dengan meminimumkan segala kemungkinan "lintah" yang terselip didalamnya.

Semoga cerita ini dapat menjadi pertimbangan untuk kita semua sebelum masak/makan kangkung.

Best Regards,

Dr. Nor ni Abdullah,
Psychiatrist,
Hospital Tengku Ampuan Rahimah,
42500 Klang,

16 comments:

aimie arifin said...

kak jee, sy pon suka makan kangkung.. takut jugak dgr cite ni.. kalo mkn kat kedai dorg ni bkn nak basuh cuci2,, geram ase.. kadang2 ayam pon basuh xcuci.. dgn kulit ayam yg masih ad kekuningan.. eee,penah kena 1x,,lps 2 xpenah dh pegi mkn kat kedai 2..

amy said...

ala auntie gee..amy pun suka la mkn kangkung. suka sangat! huaaaa..br smlm mkn tme lunch hour. cuak nya! =(

Anonymous said...

takut kjee cerita gini la ni nak makan sayur semua kena hati2 kobis kadang2 ada cacing....mujur sekarang ada cara penanaman secara organik...cerita pasai lintah dalam perut ni masa dok d melaka rumah nenek ada budak pompuan mati selepas minum air abu karana bunting tapi tumpah darah keluar anak lintah....
norasmah

Anonymous said...

terima kasih bebanyak k.jee sbb cite pasal bahayanya kangkung ni.kangkung adalah feveret sy sejak dulu lagi..sejak ke belakangan ni ade dengar orang cakap tak elok makan kangkung,tapi bila tanya ngape.. tak pulak nak jwp ngan betol.iye la mana lah lintah tak duk d batang kangkung..kangkung tu kan hidup subur di tempat berair.kalu lintah tu x mati kalu d masak berapa lame sekali pun..so masa basuh kita rendam ngan garam mesti lintah tu keluar dari batang kangkung tu..baru masak,ok kut camtu?

Niza Romli said...

t.kasih kjee kongsi artikel ni...eeyeeek! xmo makan dah pasni!! izin share ye kjee

cElOteh ciK cT piNkgu said...

ngeri betul..sumpah lepas ni tak makan kangkung...huhuhu,,,pinkgu nk share artikel nih dgn family..heheh

Inasaly said...

K gee thanks atas info yg befguna nie lina pun suka makan kangkung biasa yer kalau nak msk kangkung lina akan belah 2 batang yer... Basuh tu mmg berkali2 dan selai2 lina basuh daun dia..

Nin said...

Kjee, Kjee...
Semalam kita baca pasal ni kat FB Kjee, hari ini sudah masuk blog. Ini sudah bagus...! Mandrem lebih-lebih Kjee supaya dapat update selalu.. Hahaha...
(sambil bisik kat telinga... sambal tumis Kjee kelaaaas tau. Kita pun masak sambal macam tu.. belajar dengan ibu mertuaku, orang Melaka. Cuma dia campur ikan bilis goreng yg ditumbuk, menantu dia ikan bilis tak goreng yang diblender...).

NoorMasri said...

eeeee..takutnya nak makan kangkung dah lepas ni.Tq kjee krn sudi kongsi info yg berguna ni

sharifah rosidah said...

takut aku nak makan kangkung lepas ni. nasib baik kangkung bukan lah sayur kegemaran ku.

Kak Eiza said...

Ya Allah.. seriauuuu!.. kena stop makan kangkung mulai sekarang!, tq Kjee.. Sy copy paste ruangan ni boleh ker untuk pengumuman pembaca2 blog sy?..

amy azrin said...

mmg da tak mkn kangkng pun sb pernah dpt e-mail dr kwn yg kata kangkung mmg ada lintah yg takkan mati walaupun selepas dimasak..bila nmpak je sayur kangkung terus terbayang ada lintah...tak dpt nk bayangkan klu betul2 lintah tu ada dlm usus kita...

raffiq89 said...

nsaeb baek x makan kangkung sgt..tpi wisau jugak kebersihan makan sekrg ni..lagi klu makan kt luar...huhu...

Errina.Rahim said...

salam kak jee...mohon share entry ni ye...

Tamar said...

Salam,

Hayoooo!!!takotnyaaa..Dah la kangkung ni one of my family's fav sayour...ngeri bila imagine all of that lintah dalam perut budak kecik tu..kesiannya dia...Lepas ni kalau nak masak kangkung kena make sure batang di di belah dulu...tak pon tak yah makan kangkung la.....Kak Jee mohon share yer...

Anonymous said...

untuk makluman.. kangkung ada dua jenis. pertama kangkung ditanam dengan biji benih diatas batas. Yang kedua ialah kangkung air. Kebanyakan kangkung yang dijual adalah kangkung yang ditanam diatas batas. Yang berkemungkinan mempunyai telur lintah adalah kangkung air.perlu dimasak lebih lama.
Kangkung batas mustahil akan ada telur lintah.

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...